Derain, Balthus, Giacometti

9. září 2017 v 12:00 |  Muzea a galerie
Jednoduše jen třemi jmény hlavních protagonistů se představuje jedna z nejzajímavějších výstav, kterou je momentálně možné v Paříži navštívit. Koná se v Muzeu moderního umění a jsou na ní konfrontována tři výtvarná esa první poloviny 20. století - André Derain (1880 - 1954), Balthasar Kłossowski, řečený Balthus (1908 - 2001), a Alberto Giacometti (1901 - 1966).




Všichni tři se spolu přátelili od 30. let, kdy se začali navštěvovat v ateliérech kolem Montparnassu a Saint-Germain, ale ve výstavním prostoru se spolu setkávají poprvé. Můžeme tak přímo na zdech muzea porovnávat jejich malířský styl v devíti malířských tématech. Tím prvním je auportrét, kde se autoři sami představují.



Devatenáctiletý Alberto Giacometti v roce 1920



André Derain a jeho rodina ve stejném roce



Balthus v roce 1935




Dalšími společnými tématy je zátiší, krajna, portréty společných přátel, díla se stejným modelem nebo se stejnou inspirací, pocházející od neoklasicismu až po dobu Courbeta či Corota, a také jejich návrhy kostýmů a scén pro divadlo.
Nahoře je zátiší podle Balthuse (1940), dole Derainovo (1938) a ještě níž Giacometti z roku 1960.












Ze všech 350 vystavených děl musím zmínit to, které patří mezi moje nejblíbenější. Kráčejícího muže Alberta Giacomettiho jsem viděla poprvé skutečného na jihu Francie v Saint-Paul-de-Vence v nádherných výstavních prostorách Nadace Maeght a i když jsem ho znala už předtím z fotografií, byla to láska na první pohled. Od té doby jsem se ho viděla už několikrát na různých místech od Paříže až po Washington a pokaždé z něj mám radost, jako bych potkala starého známého.
Giacometti vytvořil stylizovanou figuru, která se nakloněným tělem prodírá prostorem, ve třech verzích, které se od sebe liší právě náklonem těla a výškou. První dvě verze byly odlity v několika kopiích (první v deseti, druhá v devíti), zatímco třetí existuje jen v originále. Když se jedna z těchto kopií v roce 2015 dostala do dražby, byla prodána za 141 miliónů dolarů a stala se tak hned po jednom Picassově obrazu dílem, které kdy dosáhlo v prodeji nejvyšší ceny.




Mimořádnou zajímavostí, která není běžně vystavovaná, jsou také návrhy kostýmů, které v 50. letech tvořil André Derain pro různé divadelní scény. Ty dva vpředu vlevo byly vytvořeny pro Mozartův Únos ze serailu, dívčí kostým vzadu patřil Rosině z Lazebníka sevilského.


Výstava trvá až do 29. října 2017. Pokud máte do té doby naplánovanou cestu do Paříže a zajímá vás výtvarné umění, určitě si tento mimořádný projekt nenechte ujít.


Musée d'Art moderne de la Ville de Paris
16. obvod, 11 Avenue du Président Wilson


Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hod, ve čtvrtek do 22 hod
Vstupné 12 eur



Jak se tam dostat: metro Alma Marceau nebo Iéna (linka 9)








 


Komentáře

1 Michal Ptáček Michal Ptáček | 11. září 2017 v 12:32 | Reagovat

Bezva výstava, bezva příspěvek. Jaktože Vás nechali fotit, nás hlídali jako v lágru a ještě mě prudili s minibatůžkem, který přitom zcela vyhovoval předpisům "wiki-pirate". To jsem na pořadatele dodatečně naštvaný dvojnásob.

2 pariz-pro-pokrocile pariz-pro-pokrocile | 12. září 2017 v 0:17 | Reagovat

[1]: Ptala jsem se a řekli mi, že fotit se smí, ale bez blesku, tak jsem toho hojně využila. Jen u některých obrazů, vypůjčených ze soukromých sbírek, byl zákaz, tak jste se možná trefil zrovna do těchto... jinak si to nedokážu vysvětlit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama